I den sista delen av artiklarna från vår studieresa i maj, besöker vi Junibackens förskola som ligger i Gyllins trädgård i Malmö. De har en stor, pedagogiskt grundad gård. Dessutom har de en naturpark med temalekplats alldeles intill sig. Massor av möjligheter att använda utemiljön till lek och lärande alltså!
Vi tas emot av förskolechef Heidi, förste förskolelärare Ulrika och förskolelärare Jessica. Förskolan har drygt 100 elever fördelat på 6 avdelningar, varav en är en uteavdelning. Gården är relativt nybyggd och utemiljön är utvecklad för att användas i det pedagogiska arbetet redan från start. Här finns kuperade miljöer, traditionella lekredskap och byggmaterial utan manualer.
Grön flagg
Det första som möter oss, förutom barn som äter mellis i skuggan, är en populär vattenlek och odlingslådor. Förskolan är med i Grön flagg och arbetar mycket med kretslopp från jord till bord. De vill att barnens svar på ”Var kommer morötter ifrån?” inte ska vara Ica Maxi utan ”våra odlingslådor”.
Långa avstånd
I en kortändan av den avlånga, stora gården finns ”skogen”. Det är en dunge med unga träd bakom en halvmåneformad, låg kulle. Barnen går ofta hit och tycker att det är en lika god skogsutflykt som om de gått utanför stängslet.
På andra sidan av gården är det planterat bärbuskar och fruktträd på gräsmattan. Även här rör sig ofta barnen. Jessica berättar att barnen gärna vill smaka och att de får göra det också. Gröna vinbär smakar de dock oftast bara på en gång.
Medforskare i barnens vardag
Vi går varvet runt skolan och slås av hur långt det blir. Jessica beskriver att hela gården är barnens kreativa yta och att de valt att inte avgränsa den på något sätt: ”Vi har fått den här stora gården, då ska vi också se till att förvalta den”. Gården erbjuder rörelse, vilket också innebär att den kräver det av pedagogerna som varit drivande i utformningen. Genom att röra på sig med barnen och kommunicera med varandra går det utan problem. ”Vi blir verkligen medforskare i barnens vardag”, säger Jessica.
Barnen rör sig ofta runt gården och bestämmer sig sedan för vad de vill göra. Jessica betonar hur viktigt det är att där finns något för alla. De ska kunna möta både den som behöver ett väldigt tydligt material i handen för att leka likaväl som de som kan och vill leka med ”ingenting”.
Gyllins trädgårdslekplats
Precis utanför finns Gyllins trädgårdslekplats som förskolan ofta går till. Det är en av Malmös temalekplatser och just den här lekplatsen har mottot ”Fler gröna fingrar och mer skit under naglarna”. Målet är att alla barn ska ha rätt att veta hur ett smultron smakar. På det som en gång i tiden var en odlingsbäddar tillhörande en handelsträdgård finns nu stora odlingslådor med smultron, örter och annat ätbart. Klättring, upptäcktsrundor och smakupplevelser präglar lekplatsen. Hit kommer det ofta bussar även från andra skolor.
På Junibackens förskola uttrycker pedagogerna att barnen där är privilegierade, som ofta både har en tomt hemma, en stor grön förskolegård och även temalekplatsen att röra sig på och att de försöker se det och verklign använda det de har fullt ut. Samtidigt önskar vi att det vore alla barns rätt att få tillbringa mycket tid ute i så gröna, lärorika, kreativa miljöer!