På facebook såg jag bild efter bild från odlingen på Nya varvets skola. Jag hörde av mig till odlingspedagog Katarina Karlsson med nyfikna frågor; hur lägger de upp arbetet med skolträdgården, vilka utmaningar möter de och vad ger den? Här kommer svaren! De fina bilderna är från Nya varvets skola.
Skolträdgården växer fram
”Idén till en skolträdgård dök upp för några år sedan då en förskola som fanns i skolans lokaler flyttade. Den gamla förskolegården skulle då göras om och istället för att bara låta den bli en förlängd del av skolgården väcktes tanken på en trädgård.
Efter lite efterforskning så fick vi chansen att komma med i Göteborgs miljöförvaltnings satsning på pedagogiska skolträdgårdar, och startade upp hösten 2015. Genom detta projekt fick vi förutom ekonomiska bidrag också praktisk hjälp i form av grävarbeten samt lite utbildning för personalen i trädgårdsgruppen.
En demokratisk process
Skolan har en trädgårdsgrupp med vuxna och en trädgårdsgrupp med barn. De vuxna planerar och leder arbetet. Den lilla trädgårdsgruppen består av barn från förskoleklass till årskurs 6 (1 representant/klass). Tillsammans har vi möten (typ elevråd) där vi pratat om trädgården, vad som skall göras, önskemål om inköp, studiebesök, samt att de är med och arrangerar skördefest i oktober och trädgårdsfest i maj.
Intresset för skolträdgården är också stort bland våra föräldrar. Många tar ofta en sväng i trädgården när de hämtar barnen, några hjälper oss med vattningen under semesterstängningen,kollar till trädgården på helgerna och många kommer på vårens trädgårdsfest.
Vårdag och skördefest
När vi har vår trädgårdsdag på våren så brukar vi ha olika aktiviteter där alla skolans barn är med, såsom sådd och plantering, trädgårdsfotografering, stafflimålning i trädgården, grönsaksquiz m.m. Samma eftermiddag bjuds föräldrarna in och vi har café, plantförsäljning, plantbytarbord m.m. En given succé som skapar ett intresse hos föräldrarna.
Skördefesten på hösten har vi i oktober. Då skördar vi tillsammans med hela skolan och lagar till detta och bjuder på. Förra höstfesten blev skörden mager, men vi lyckades ändå bjuda på ex. morotsblastpesto (morötterna var tyvärr blygsamt få), grönkålschips och rädissnacks.
Vi har flera utmaningar…
Den största utmaningen är nog att nå ut till alla klasser och skapa ett intresse och en vilja att vara i trädgården. Oftast är de yngre jätteintresserade, medan de äldre tycker det är ganska tråkigt, så där har vi en stor utmaning.
Att få lärarna på skolan intresserade är också en utmaning. Att få dem ha lektioner i skolträdgården eller bara vara där, det jobbar vi också på.
Sedan har vi förstås som många andra skolor, påhälsningar på helgerna. Ungdomsgäng som hänger på skolan och i trädgården, rycker upp grönsaker och eldar. Så trist..
Trots detta så ser vi ändå att vi gör tydliga steg framåt.
Vi vuxna lär oss mer och vågar mer när det gäller odling. Genom den utbildning vi fått och all information man tar till sig via olika media så vågar vi testa nytt.
På gång
I år ska vi särskilt satsa på att försöka odla året runt ( eller i alla fall nästan ).
Skolträdgården har också blivit en viktig del i skolans miljöarbete och i arbetet med Lärande hållbara måltider. I år kommer vi få hjälp av en kock från projektet som ska vara med under skörden samt laga med med barnen. Förutom höst och vinterodling i år så ska vi tillsammans med slöjdlärarna bygga insektshotell och fågelholkar.
Det här är en kort sammanfattning av vår skolträdgård, men det finns ju mycket mer som händer där. Bland annat har vi lektioner om pollination och letar efter olika pollinatörer nu i augusti-september då hela trädgården blommar.
Det finns hela tiden nya idéer och utmaningar att ta till.”
/hälsningar från Nya varvets skolträdgård via Katarina Karlsson