Hem

EmmaJord

Pedagogisk och hälsofrämjande utemiljö

Utemiljö

för hälsa och lärande

 

Miljöer vi vistas i har dokumenterad betydelse för hur vi mår. Naturmiljöer ger oss spontan stimulans som ger kraft att möta de tillfällen då vi behöver mer krävande koncentration och uppmärksamhet. Miljön kan vara utformad så att den stimulerar till rörelse och kreativitet. Odlingen kan vara både terapeutisk och pedagogisk och en väl integrerad del av verksamheten.

 

Utemiljön vid vård, skola och omsorg kan om den är väl planerad och används medvetet i verksamheten bidra till att barn, elever, sjuka som friska mår bättre både psykiskt och fysiskt.

 

Odlingen

 

I odlingen kan barnen följa matens väg från jord till bord och skapa förståelse för de kretslopp vi är

beroende av.

Lekmiljön

 

Genom leken utvecklas barnen, en rik miljö ger förutsättningar för en kreativ lek.